Smysl woodcraftu – osobní reflexe po 20 letech
František Kožíšek – Biminiji
Inspirací pro tento příspěvek se mi stalo moje vystoupení o poslání woodcraftu na
semináři „Život a dílo E.T. Setona a jeho odkaz dnešku“, který se konal 17. března
1990 v rámci obnovování Ligy lesní moudrosti. Ze svého tehdejšího vystoupení jsem
měl celkem zdařilý (burcující) pocit a když jsem nedávno nalezl text svého příspěvku,
který nebyl dosud nikde publikován, přišlo mi zajímavé podělit se o svoji současnou
reflexi tohoto názoru. Nejdříve si však dovolím uvést celý tehdejší příspěvek.
E.T. Seton – zakladatel woodcraftu, idea woodcraftu
Chci-li hovořit o vzniku Setonovy lesní moudrosti – woodcraftu, nemohu začít rokem
1902, kdy vyšla série článků v časopise Ladie´s Home Journal a kteréžto datum je
oficiálně považováno za počátek hnutí woodcraft. Nemohu začít ani rokem 1900, kdy
se Seton vypořádal s bandou malých ničemníků, systematicky ničících jeho majetek,
právě použitím nové výchovné metody. Vytvoření woodcrafterského hnutí totiž nebylo
žádným náhlým pedagogických osvícením. Nebylo ani vyvrcholením, naplněním Setonových
pedagogických ambicí.
Pátráme-li po kořenech vzniku woodcraftu, abychom pochopili jeho podstatu, musíme
jít ještě mnohem dál do minulosti. Nejlépe ještě před rok 1860, tedy před datum
Setonova narození. Teď asi čekáte, že chci hovořit o romantismu, o Rousseauovi apod.,
ale není tomu tak.
Mám na mysli stále jen a jen Setona. Konkrétně tu událost, kterou Seton tak často
zdůrazňoval a o které jste už v úvodu13 slyšeli. Jak mu ona neznámá záhadná žena,
poustevnice v kalifornských horách, vmetla do tváře: „Vy nevíte, kdo jste? Proč
neotevřete své uši a své srdce? Jste duše Rudého muže, poslaná zpět, aby doručila
jeho poselství a ukázala cestu!...“ A protože se tak stalo, jsem přesvědčen, že
někde zde je nutné hledat kořeny woodcraftu. Ale protože se nechci dostávat do sporů
s odpůrci reinkarnace, půjdu dál. Nebudu rozvádět ani otázku, proč v jeho žilách
kolovala zrovna anglická a skotská krev, proč se narodil právě v zemi krále Artuše,
kde byla tak živá pověst o Svatém Grálu, o kterém – mimochodem – se ve svých povídkách
nejednou zmiňuje.
Začnu až jeho „zlatými dny“, jak později nazývá období strávené v překrásné kanadské
divočině. Přes dvacet let, s malými přestávkami, strávených v téměř netknuté kanadské
přírodě nebo ve městech, odkud to ale do té přírody bylo tehdy doslova pár kroků.
Ať už všechno to dřívější, co jsem zde naznačil, působilo na Ernesta jakkoli – jedno
je jisté. Všechno bylo dokonale připraveno. A tak malý Ernest Evan Thompson stojí
před branami Přírody, kam ho něco neodolatelně táhne, a má široce otevřeny oči,
uši a především srdce. A protože je vytrvalý hledač, dochází k tomu, k čemu nemohlo
nedojít. Poznává vše, co lze v přírodě poznat, všechna tajemství, včetně toho nejvyššího.
Když čteme pozorně pasáže Setonových děl, vztahující se k tomuto období, kdy zažíval
silnou vnitřní radost a rozechvění do hloubi nad každým ptáčkem, každou neznámou
květinou, neubráníme se srovnání se svatým Františkem z Assisi. Cituji z knihy Sv.
František a příroda14: „Pouhý pohled na slunce, měsíc a hvězdy, na veliké i malé
tvory naplňoval ho nevýslovnou radostí. Poněvadž všichni tvorové pocházejí od Boha,
jsou všichni s Františkem v nejužším příbuzenství. Všichni se stali jeho bratřími
a sestrami. Ať se zdáli sebe menšími, nepatrnějšími a opovržení hodnějšími, jeho
zrak pronikal k nejhlubšímu významu všeho pozemského, k nejvniternější podstatě
každého tvora a k nejvyššímu prapůvodu celé přírody... Miloval a hýčkal celým svým
srdcem nejen lidi, nýbrž i nerozumná zvířata, vše, co leze a běhá po zemi i každou
neživou věc.“
Promiňte mi to odbočení, vraťme se k Setonovi. O tomto období jeho života krásně
vypovídá jeho Poselství náčelníka ze Svitku březové kůry:
„Podle bystřiny v borovém lese se vine jelení stezka, mezi olšemi probleskuje vodní
tůň a v trávě svítí hvězdy, vysoká stinná skála zve k polednímu odpočinku a kdesi
tiše trylkuje zvonek.
Vždycky jsem tam rád chodíval, když mi to život dovolil. Ale dlouho jsem nemohl
objevit cestu, která tam vede, a nebyl bych ji našel bez vůdce. Marně jsem ji hledal,
moje srdce nadarmo toužilo a bloudilo. Doufal jsem, že tu cestu najdu, a bál jsem
se, že se mi to nikdy nepodaří. A tu se mi jednoho dne zjevila podivuhodná bytost.
Vím, že byla hodně stará, ale zdála se velice mladá, svěží, plná síly a měla laskavé
oči. Řekla mi, „Milý hledači, viděla jsem, s jakým úsilím se snažíš najít cestu.
Vím, že budeš mít rád všechno, co tam uvidíš. Proto ti ukážu cestu, která tě zavede
tam, kde poznáš tisíc milých přátel, uzdravující moc slunečních paprsků, mír noci,
potěšení z hluboké vody, kde získáš pružné tělo a nevyčerpatelnou sílu, kde pochopíš
dobrodiní deště, příběhy vyprávěné stopami, tajemství bažin, vznešenost vědění,
kde se naučíš poznávat ptáky podle zpěvu a kde se naučíš znát věci, které se ve
školách nikdy neučí, kde získáš vladařskou korunu a malé království, úměrné tvým
schopnostem, ale které bude patřit jen tobě.
To vše ti nabízím, protože jsi byl vytrvalý, ale pod jednou podmínkou: Až odhalíš
vlastnosti některého stromu, smlouvu mezi včelou a květem, podstatu některého tajemství,
až poznáš, jak pozoruhodný je močál a jak milý je i malý rybníček, musíš si to nějak
zaznamenat a sdělit to některému jinému poctivému hledači, aby se ryzí zlato neproměnilo
v tvých rukou v bezcenné kamení; neboť ti, kdo získali moc, musí nést i odpovědnost.“…“
Setonovi se dostalo poznání, dostalo se mu poselství a s ním i odpovědnosti. Proto
jsou následující léta naplněna novým hledáním, jak toto poselství předat dál. A
nebylo to hledání ledajaké, bylo to silné nutkání, bylo to jak bič. Ptá se sám sebe,
jak později vzpomíná v knize „Duch lesů“: „Není nějaké cesty, kterou by se (zdramatizovalo),
uskutečnilo toto náboženství, tato výchova, tento život v přírodě, který vlastně
teprve pro mne znamenal život?“ Jak přejít od nepřirozeného, vyumělkovaného způsobu
života k normálnímu a zdravému životu těla a ducha? Tento problém vzrušuje tisíce
lidí a stojí před nimi neřešený. Seton tuto otázku rozřešil vytvořením idey woodcraftu
– lesní moudrosti.
Nyní musím poopravit dojem, který snad u někoho z vás mým předchozím líčením, zvláště
tou pasáží o sv. Františkovi, vznikl. Totiž, řečeno slovy J.Niebauera: „Nebylo by
dobré vidět v Setonovi éterickou duši, vzdychající nad kapičkou rosy.“ Ne, Seton
je praktický, věcný, skutečný muž činu. Proto ani woodcraft není nějaké juchání
nad kytičkami či dojímání se nad ptáčkem, kterého slupla kočka. Ne – Woodcraft je
jasná a praktická cesta, jak vystoupit na Horu poznání, Horu vysokého lidství.
Při budování základů woodcraftu vyšel Seton ze dvou skutečností:
- Obecná filozofická otázka přístupu k životu, která někdy více či méně zahalena
ze Setonových spisů zřetelně vystupuje, ale kterou nepřekonatelně formuloval anglický
filozof Thomas More už téměř půl tisíciletí před Setonem a jehož slova tedy použiji:
„Nejsme tu náhodou a nejsme tu pro zábavu.“
- Seton věřil – a dnešní doba nám to hrozivým způsobem potvrzuje – že člověk je
součástí přírody a potřebuje styk s přírodou. Ať žije kdekoli a koná cokoli, potřebuje
vždy na čas do přírody. Užívat darů slunce, vzduchu, lesa, vody. Člověk potřebuje
žít v souladu se zákony přírody. Následky porušení a porušování tohoto souladu vidíme
na neuvěřitelném nárůstu civilizačních chorob, tělesných, duševních a dalo by se
říci i mravních, ale především ve ztrátě řádu. Většina lidí dneška ztratila pojem
o řádu, který vládne tomuto vesmíru, je dezorientována a smysl života vidí v pomíjivých
hodnotách či vyslovených pseudohodnotách. Proto Seton volá po přirozené vývojové
cestě, po prostém životě v přírodě – neboť věří, že poznání kořenů civilizace povede
i k poznání řádu a nastoupení správné cesty.
Odvolávaje se na Rousseaův výrok „Co jest přirozené, jest správné“, Seton ve svém
díle Duch lesů15 dodává: „Pouze jest opravdu těžko někdy věděti, co jest přirozeno.
Jsme tak překrmeni, přešaceni a převychováni, že často se to lépe dovíme, obrátíme-li
se k prostým divochům, kteří nemají ani bláznovství katechismu ani oděvu...“
Seton tím samozřejmě nemyslí vyhlášení války civilizaci a trvalý odchod do jeskyně
po vzoru pravěkého člověka. Myslí tím vhodnou formu a náplň našich – byť jen občasných
– pobytů v přírodě, které by měly vést k tomu, abychom se v té přírodě cítili stále
méně cizinci a stále více nedílnými součástmi. Proto woodcraft nutí člověka nebýt
pouhým pasivním konzumentem hodnot, ale tvořit. Usilovat o všestrannost. Mít „vidoucí
oči“ a „myslící ruku“. Podstatou woodcraftu není zábavné vyplnění volného času nebo
okamžiky strávené v dobrém kolektivu – podstatou je sebezdokonalování jedince, osobní
růst, stoupání do výšin skutečného lidství, to jest harmonický rozvoj čtyř stran
lidské přirozenosti: těla, mysli, ducha a služby. A tu už se dostáváme k prvnímu
ze základních kamenů, pilířů, na které Seton své hnutí postavil.
Je to woodcrafterský zákon = to jest víra, že se člověk ke svému skutečnému povznesení,
k přiblížení se univerzálnímu lidství, musí vzdělávat ve čtyřech směrech: v kráse,
pravdě, síle a lásce. Mnoho systémů se snažilo a snaží povznést člověka. Před Setonem
však žádný z nich nepřišel s tak všestranným programem. Všechny se snažily o jednostranný
rozvoj těla, ducha nebo služby.
I dnes existuje mnoho systémů usilujících o výchovu a povznesení člověka a třeba
se i snaží rozvíjet všechny čtyři složky, ale žádné z nich nevede člověka tak důsledně
do přírody. Zde je to Setonovo unikum, které dává Lize lesní moudrosti opodstatnění
být samostatnou organizací. A zde jsme u druhého základního kamene: outdoor life
čili pobyt ve volné přírodě. A, pobyt v přírodě naplněný smysluplným tvořením –
tím se dostáváme k poslednímu, k třetímu základnímu kameni, to jest indiánské moudrosti
a dovednosti. Podrobnosti k těmto základům jsou obsaženy v 9 hlavních zásadách,
které zde ale nebudu rozvádět. Jsou uvedeny v programovém prohlášení.
Jen malou poznámku, co se týče indiánské moudrosti, poznámku k námitkám, které už
teď slyším, že vzor indiána se pro nás vůbec nehodí, neboť je nám to něco bytostně
cizího. K tomu asi tolik: přejali jsme římské právo, protože bylo nejlepší, přejali
jsme od Řeků filosofii, protože nebylo nad ní, mnoho našich lidí přijalo zvěst mistra
z Nazaretu, protože jim ukázala cestu, atd. atd., tedy přejímání původně něčeho
zcela cizího, nad čím se ale dnes nikdo nepozastavuje, i když tehdy se asi mnozí
lidé také bouřili. Proč se tedy pozastavovat nad přejímáním něčeho, co vůbec není
nic nového, ale naopak jsou to zkušenosti a dovednosti našich prapředků. Ale od
těch se nám bohužel cele nedochovaly. Dochovaly se nám z Ameriky a pro život v přírodě
nejsou jiné lepší, a proto jsou severoameričtí indiáni našimi učiteli táboření a
života v přírodě. Vždyť proč vymýšlet dávno vymyšlené a tak se zdržovat, když je
před námi tak dlouhá cesta. Osobně se domnívám, že tyto prastaré zkušenosti nejsou
cizí nikde na světě, jsou cizí jen konzumní civilizaci, tedy lidem, kteří se bojí
o své pohodlí.
Jak jsem již řekl, Seton byl mužem činu a své vznešené ideály nenechal v mlhavém
nejasnu, ale vytyčil k nim konkrétní cestu formou své základní příručky Birch Bark
Roll (Svitek březové kůry), především Knihy orlích per, která je součástí Svitku.
Setonův systém orlích per – činy a mistrovství – člověka do přírody systematicky
vede a nutí ho se přírodou soustavně zaobírat. Někdo může odmítnout tento systém,
ale bude-li mít upřímnou snahu se přírodě přiblížit, bude se muset – ať vědomě či
ne – zase zaobírat těmi činnostmi, které jsou náplní Knihy orlích per. Je dost naivní
se domnívat, že někdo, kdo většinu svého života strávil ve městě, bude chytřejší
a vytyčí směr lépe. Seton do systému a organizace woodcraftu uložil své bohaté a
letité zkušenosti, jak ze života v přírodě, tak ze studia přírodních národů u z
fungování Americké ligy lesní moudrosti. My Setonovi a jeho cestě věříme, chceme
se jí nechat vést, protože nám dává záruku, že je to cesta správná a nelze zabloudit.
Vše záleží na nás, kolik energie a času do stoupání na Horu vložíme. Snad toho vrcholu
ani všichni nedosáhneme, ale to pro nás není argument pro opuštění této stezky.
Zdokonalování těla, mysli, ducha a služby druhému nám dává jistoty a výsledky už
dnes, zítra, po splnění každého jednotlivého činu.
Věříme, že čas woodcraftu teprve přijde. Dosavadní devadesátileté dějiny woodcraftu
a vývoj celé společnosti v tomto období – to byla jen předehra, která připravovala
půdu a podmínky. Je nyní na nás, abychom odkryli celé poselství Setona, které bylo
doposud různě vykládáno a zamlžováno, a abychom šli příkladem. Nemusíme se bát ostudy.
Setonova myšlenka není prázdná nádoba, je plná dobrého vína či chcete-li plná dobré
pramenité vody, a má ostatním co dát.
Mnoho jednotlivců, organizací i hnutí ze Setona čerpalo. Ten si vzal to, tamten
zase ono. Seton nebyl proti tomu, nelitoval, že někdo od něho něco převzal. Konec
konců, nemohl tomu ani zabránit. Ale něčeho přece jen litoval – jak říká v Duchu
lesů: „Mým přáním by jedině bylo, aby si byli vzali všechno...“ To je velice důležitý
výrok. Seton litoval, že lidé nepřevzali všechno. Že ta či ona z celku vytržená
část byla použita jako atrapa. Jistě pomohla. Pomohla v dílčí věci, zdokonalila
tělo, ducha, mysl, přinesla zábavu..., ale nikdy nemohla dovést člověka tam, kam
Seton chtěl. A je úkolem Ligy lesní moudrosti, aby chránila Setonovu myšlenku čistou
a celistvou a nedopustila, aby různé atrapy znehodnocovaly jeho skvělé dílo. Seton
nikoho nenutí, aby ho následoval. Nabízí. Není-li kdo ochoten přijmout jeho cestu,
může jít pryč, může si jít svou vlastní cestou, ale neměl by jméno woodcraftu a
Setona zneužívat jako atraktivní pláštík pro svou odlišnou činnost a diskreditovat
ho tak v očích veřejnosti.
Seton dbá o rovnováhu mezi oblastí hmotnou a duchovní, mezi ideou a praxí, mezi
poznáním a službou. Vede nás do přírody jako do skutečného chrámu, nejdříve pomalu
a nenápadně, pak stále silněji, aby nás připravil na skutečné vyvrcholení – VIGILIE,
noční bdění o samotě u ohně, půst, hluboké v sebe pohroužení a tichá modlitba, přibližování
se Velkému Duchu a pokorné očekávání. Má-li se člověku dostat nějakého poselství,
zde se mu ho dostává. A když pak na rozbřesku, při východu slunce, nastane vidění
slávy – uvědomíme si, co to je vlastně woodcraft = lesní moudrost. Moudrost, ale
ne moudrost naučená, nýbrž moudrost jako schopnost vnořit se do zákonitostí, do
řádu vesmíru, pochopení smyslu věcí.
V jednom z úvodních příspěvků jste slyšeli, jak Setonovo literární dílo nelze sebelepším
výkladem zprostředkovat, přiblížit, že se musí přímo číst. O woodcraftu to platí
dvojnásob. O woodcraftu si nelze nic vyslechnout ani přečíst, abychom ho pochopili,
je nutno skutečně konat, zažít vše vlastními činy.
„Ve všem díle a studiu woodcraftu nenaleznete radosti a štěstí, jestliže si toho
nezasloužíte svým životem a svou vírou; každý se musí svým životem přičiniti o to,
co má.“
(E.T.Seton)
Byť na uvedený text nahlížím jako na celkem zdařilý, s odstupem dvaceti let bych
mohl polemizovat s některými jednotlivostmi a také trochu poopravit jeho celkové
vyznění. Nejprve k jednotlivostem.
Zda Seton skutečně osobně „poznal všechna tajemství, včetně toho nejvyššího“, si
nejsem dnes už jist, ale o zákonitostech duchovní cesty věděl a jestli ji intenzivně
nepraktikoval, tak aspoň návod znal. Dnes se domnívám, že zkušenosti z fungování
Americké Ligy lesní moudrosti pro naše poměry moc inspirativní nebudou, protože
bylo velmi obtížné organizaci na tak velkém území (při tehdejších komunikačních
možnostech) nejen „ukočírovat“, ale i mít dostatečnou zpětnou vazbu z jejího denního
života.
Na Knihu orlích per se nedá nahlížet jako na přesný (a dostatečný) návod, jak vystoupit
na Horu. Je to inspirace k činnostem, které nás mohou v mnoha směrech zdokonalit,
budeme-li se chtít opravdu zdokonalit a ne jen sbírat pocty, ale nelze se domnívat,
že po splnění třeba i všech v knize uvedených činů musí nastat „osvícení“ nebo se
dostavit nějaká mimořádná moudrost. Plnění činů (zvláště u mladších) je dále i užitečným
„pojítkem“ a společnou náplní života společenství woodcrafterů, ale nepovažoval
bych už to dnes za nezbytný atribut osobní woodcrafterské cesty.
Indiáni v českém woodcraftu: řada užitečných tábornických „know-how“, navíc zasazená
do malebného koloritu, táboří-li se v týpí, ale obecně nejde o žádnou podmínku „správného
woodcraftu“. A nepočítám-li nyní vzor osobní statečnosti, který je nesporný a dodnes
inspirativní, nad kulturním či duchovním odkazem severoamerických indiánů dnešku
visí, podle mého názoru, velký otazník, vidíme-li jejich současnou civilizační „kulturu“
a nahlížíme-li na tento odkaz očima jakéhokoli světového náboženství (a esoterních
duchovních směrů v nich obsažených).
Takže jaký má woodcraft a woodcrafterské společenství dnes smysl či poslání? Stručně
bych řekl, že je to trojí kultivace:
- Kultivace osobnosti – osobní růst na základě čtyřnásobného zákona a všestranného
zdokonalování, včetně služby druhým.
- Kultivace společenství – žijeme v podivné době, která si na fair play, bohužel,
moc nehraje. Budovat a rozvíjet společenství, které ctí zásady „férové hry“ a úcty
jeden k druhému, dokáže se vzájemně podporovat a být příkladem okolí, je ozdravné
jak pro členy společenství, tak pro okolní společnost.
- Kultivace specifických (woodcraferských) dovedností – považuji za dobré, když
si lidstvo uchovává pokladnici svých moudrostí a dovedností a postupně ji rozhojňuje.
Většina oborů lidské činnosti se rozvíjí (nebo aspoň uchovává pro budoucnost) díky
specializovaným profesionálům, popřípadě nadšeným laikům. I ve woodcraftu existuje
řada specifických dovedností (převážně různých technik našich předků a přírodních
národů, např. rozdělávání ohně třením dřev a křesáním), které nemají „své“ profesionály
ani jiné laiky a woodcrafteři jejich uchováváním a rozvíjením jedinečně přispívají
do zmíněné pokladnice.
A to vše na „pozadí modré oblohy“ čili vracením se do přírody a ke kořenům naší
civilizace.
13 Tj. v úvodu semináře 17.3.1990 v Loganově přednášce o životě E.T. Setona.
14 Šorm A.: Svatý František a příroda. Legendy o lásce světcově ke tvorstvu. Praha 1926.
15 Duch lesů. Zpověď E. Th. Setona a jiné úvahy o původu a podstatě zálesáctví (skautingu). Federace čsl. skautů, Praha 1922.