Woodcraft ve školní družině
Šárka Vítová
bakalářská práce: Technická univerzita v Liberci, Fakulta příropdovědně-humanitní a pedagogická
Obsah
- Úvod
TEORETICKÁ ČÁST
- Woodcraft - Lesní moudrost
- Woodcraft v Čechách
- Devět hlavních zásad woodcraftu
- Symboly a sedm tajemství lesní moudrosti
- Cíle a prostředky woodcraftu
- Školní družina
- ŠVP školní družiny
-
Klíčové kompetence
- Osobnostní rozvoj prostřednictvím učení a výchovy v přírodě
- Shrnutí teoretické části
PRAKTICKÁ ČÁST
Cíle a úkoly práce
- Klíčové kompetence a prostředky k jejich rozvíjení
- Metodická východiska woodcraftu ve ŠD
- Hlavní nástroje woodcrafterského programu ve ŠD
- Popis skupiny žáků docházejících do ŠD
- Metody evaluace programu
- Prezentace výsledků
- Diskuze
Závěr
Použité zdroje
Přílohy
Autor práce: | Šárka Vítová |
Vedoucí práce: | doc. PhDr. Jan Činčera, Ph. D. |
Akademický rok | 2013/2014 |
Studijní program: | B7505 – Vychovatelství |
Studijní obor: | Pedagogika volného času |
Název tématu: | Woodcraft ve školní družině |
Zadávací katedra: | Katedra pedagogiky a psychologie |
Zásady pro vypracování
Cíl
Navrhnout, realizovat a vyhodnotit plroční woodcraftový program pro školní družinu
Požadavky
Realizovate navržený plroční program se skupinou minimálně 15 žáků
Metody
Pozorování, interview s žáky, písemná zpětná vazba od rodičů
Rozsah grafických prací:
Rozsah pracovní zprávy:
Forma zpracování bakalářské práce: tištěná
Seznam odborné literatury:
ČINČERA, J., 2007. Práce s hrou pro profesionály. Grada publishing a.s.
HENDL, J., 2005. Kvalitativní výzkum, základní metofdy a aplikace. 1. vydání. Praha: Portál.
CHRÁSKA, M., 2007. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
SEARS, G.W., 1963. Woodcraft and camping. Dover Publications
SETON, E.T., 1970. Kniha lesní moudrosti. Olympia. Praha
Prohlášení
Byla jsem seznámena s tím, že na mou bakalářskou práci se plně vztahuje zákon č. 121/2000 sb., o právu autorském, zejména § 60 - školní dílo.
Beru na vědomí, že Technická univerzita v Liberci (TUL) nezasahuje do mých autorských práv užitím mé bakalářské práce pro vnitřní potřebu TUL.
Užiji-li bakalářskou práci nebo poskytnu-li licenci k jejímu využití, jsem si vědoma povinnosti informovat o této skutečnosti TUL; v tomto případě má TUL právo ode mne
požadovat úhradu nákladů, které vynaložila na vytvoření díla, až do jejich skutečné výše.
Bakalářskou práci jsem vypracovala samostatně s použitím uvedené literatury a na základě konzultací s vedoucím mé bakalářské práce a konzultatem.
Současně čestně prohlašuji, že tištěná verze práce se shoduje s elektronickou verzí, vloženou do IS STAG
Poděkování
Chtěla bych na tomto místě poděkovat českým woodcrafterům, kteří mi pomohli při přípravě woodcrafterského programu. Děkuji Doc. PhDr. Janu Činčerovi, Ph.D. za dlouhodobé
trpělivé vedení při psaní této bakalářské práce a za čas, který věnoval konzultacím. Děkuji všem mým blízkým, kteří mě v průběhu studia podporovali a motivovali
Anotace
Bakalářská práce se v první části zabývá Setonovou metodikou woodcraft a také popisuje školské zařízení poskytující zájmové vzdělávání - školní družinu. Ve druhé části
je představen navržený woodcrafterský program, který pracuje se základními strategiemi a nástroji woodcraftu ve formálním prostředí školní družiny. Je zde uvedeno, jak funguje
motivační systém korálků a jsou také vysvětleny základní pojmy používané woodcraftery. Tento program byl realizovaný ve školní družině malotřídní vesnické školy a je v této práci
evaluován ve vztahu k cílům školního vzdělávacího programu školní družiny předmětné školy.
Klíčová slova
Woodcraft, E. T. Seton, Liga lesní moudrosti, College of Indian Wisdom, Princip dobrovolnosti, školní družina, harmonický rozvoj osobnosti, čin, sněm, školní vzdělávací
program
Annotation
The bachelor thesis focuses on Seton´s Woodcraft methodology and also describes
a school educational facility - an afterschool childcare facility. In the second part, the new
woodcraft programme is presented. The programme implements the basic tools
and strategies of Woodcraft to the formal environment of an afterschool childcare facility.
It is presented, how the motivational system of beads works and also the basic concepts
used by woodcrafters are explained. The programme was implemented to the afterschool
childcare facility in a small village school and it is evaluated considering the goals
of the school educational programme of this facility.
Keywords
Woodcraft, E. T. Seton, The Woocraft League, College of Indian Wisdom,
Chellange by choice, after-school childcare facility, harmonic development of personality,
deed, assembly, School Educational Programme