John Ruskin, apoštol krásy a pravdy
František Kožíšek – Biminiji
Rok 2010 není jen rokem kulatého jubilea E.T. Setona, ale také anglického filozofa Johna
Ruskina (1819 – 1900), od jehož úmrtí uplynulo 110 let. Jeho názory ovlivňovaly řadu osobností
uměleckého, vědeckého i politického světa, ale do určité míry i celou anglickou společnost druhé
poloviny 19. století. Ruskin měl nepochybně vliv i na myšlenkový vývoj Setonův a tím nepřímo
i na formování idejí woodcraftu, i když je to téma zatím nezpracované a důkaz ve formě nějaké
odborné studie tedy chybí. Jisté však je, že Ruskinovy názory výrazně ovlivnily formování
českého woodcraftu, protože jeho zakladatel – Miloš Seifert – se s dílem i osobou Ruskina
mimořádně ztotožnil a vedle Setona a Thoreaua se na něj snad nejčastěji odvolává, když
formuluje teoretické základy hnutí lesní moudrosti. Konečně i název tohoto příspěvku je
s drobnou přesmyčkou vypůjčen z titulu Seifertovy knihy John Ruskin, apoštol pravdy a krásy
(1937), ve které jsou, byť poněkud idealizovaným způsobem, shrnuty jeho myšlenky a dílo.
K osobě Johna Ruskina je především potřeba říci, že nebyl jen filosof – byla to neuvěřitelně
„renesanční8“ postava. Mohli bychom o něm rovněž s klidem říci, že byl spisovatel a básník,
pedagog, vědec, sociální reformátor, umělecký kritik, cestovatel a v neposlední řadě – podivín,
který rozdal obrovský majetek po svém otci školám, muzeím i chudým lidem, či který zásadně
odmítal cestovat vlakem, protože byl přesvědčen, že železnice ničí krajinu.
V Ruskinově mládí nacházíme několik podivuhodně shodných rysů s mládím Setonovým.
Oba měli skotské předky a oba se ke skotskému původu hrdě hlásili. Ruskin se sice narodil jako
jedináček do velmi bohaté rodiny, takže až do 12 let byl vzděláván a vychováván doma, izolován
od všeho, co by mohlo podle jeho puritánské matky ohrozit jeho tělo či duši. Byl však, podobně
jako Seton, vychováván v přísně protestantském (kalvinistickém) duchu, veden k extrémní
skromnosti (neměl žádné hračky), mravnosti a zbožnosti. Jako bystrý pozorovatel objevil svůj
svět v přírodě, která ho hlouběji a hlouběji uchvacovala a stala se mu v životě jedním
z nejdůležitějších zdrojů inspirace: „Moje nejvřelejší přání bylo, pozorovat, aniž by mne bylo
vidět – kdybych se byl mohl udělati neviditelným, tím lépe... vidět, jak všechno ve světě žije, jak
se vše zařizuje ve svém domově – živí a uhnizďuje – viděti vzduch, skály, vodstvo v jejich
duchovní mohoucnosti – být tím obklopen. Těšit se tím, a trnout nad tím údivem, pomáhat tam,
kde bylo možno – ač jsem byl šťastnější, nebylo li mé pomoci potřeba – to byla podstata mé lásky
k přírodě – to byl kořen všeho toho, co se ze mne stalo užitečného, a světlo všeho toho, čemu
správnému jsem se naučil.“9
Krása světa přírody se dotýkala Ruskinova nitra tak hluboce, že v něm vyvolávala stavy
zbožnosti či doslova náboženského vytržení – zde, i v tom nejmenším kousku stvoření, spatřoval
svědectví Boží ruky. V knize Moderní malíři, svém prvním díle, které vyvolalo velký ohlas
veřejnosti, píše: „Vnímal jsem stále svatost celku přírody – od nejmenší věci k nejrozsáhlejší...
Jen když jsem byl sám, mohl jsem to dokonale vycítit a často jsem se třásl od nohou až k hlavě
radostí i bázní z tohoto pocitu, když, dlouho odloučen od hor, přišel jsem k místu, kde hnědá voda
vířila mezi křemeny, nebo když jsem viděl nádheru zapadajícího slunce, nebo najednou stála
přede mnou mechovitá stěna skalní. Nedovedu ten pocit vůbec popsati. Kdybychom měli někomu,
kdo toho nikdy necítil, vysvětliti pocit tělesného hladu, sotva bychom to dovedli slovy, a tato
radost z hloubání v přírodě se mi zdála vždy přicházeti z hladu srdce, upokojeného přítomností
velkého a svatého Ducha.“
Od pozorování přírody se Ruskin záhy dostává ke studiu přírody a tedy ke vědě. Nejvíce se
věnoval geologii a meteorologii, ale byl např. též aktivním členem londýnské zoologické
společnosti. Již v patnácti letech uveřejňuje první články v odborných časopisech, ani ne
dvacetiletý vede polemiky s předními geology své doby o správnosti teorií alpského vrásnění;
vedle toho byl nadšeným sběratelem přírodnin a své cenné sbírky později věnoval několika
muzeím; od malička si vedl deník, do kterého pilně kreslil svá pozorování přírody. Byl vždy
mužem činu a když poznal, jak rychle postupující industrializace vede k zániku mnoha přírodně
cenných území, věnoval mnoho úsilí ochraně přírody, jak krajiny, tak živých tvorů – byl členem
Společnosti pro zabránění krutosti ke zvířatům, pro děti založil Spolek přátel živých tvorů
a později se prý demonstrativně vzdal své profesury na oxfordské univerzitě, když tam
v laboratořích zavedli vivisekci na zvířatech.
Ruskin však cítí, že věda – jakkoli jsou všechny její dílčí poznatky užitečné – nesměřuje
k pochopení pravé podstaty přírody a že k tomu je potřeba doplnit vědecký přístup či pohled
o další rozměr – o umělecký pohled na přírodu. Tak se záhy dostává k studiu umění. M. Seifert
popisuje ve shora citované knize důležitý okamžik, který se stal jakýmsi mostem mezi vědeckým
a uměleckým studiem přírody: Jednou v Alpách prožil (Ruskin) neděli významnou pro svůj
život. Ráno předčítal svému sluhovi z bible, pak šel do lesa a přinesl domů květiny. Několik
tmavě nachových vstavačů kreslil „s neurčitě úzkostlivým vědomím, že toto nedělní kreslení
znamená novou fázi jeho bytí“. Dosud v neděli nikdy nemaloval, ani neslézal hory, ani
nepodnikal delších vycházek. „Od té doby jsem to opakoval při každé vhodné příležitosti.“10 (...)
Příroda a umění mu splynuly dohromady. Umění má hledat a vyjadřovat krásu. Tuto krásu lze
najít především v přírodě. Kdo ji miluje, objevuje krásu... „Fysik nedovede zachytit vlnu nebo
padající kapku,“ ač ji tak důkladně studuje. Vědcům ta krása uniká. Umělec se přibližuje pravdě
více, neboť přichází s citlivou duší. „Viděti jest více než věděti. Ještě více než viděti jest milovati...
Jdi do přírody ve vší prostotě srdce a kráčej s ní poctivě a důvěřivě, bez jiné myšlenky, než jak
nejlépe její smysl proniknout a její poučení si zapamatovat, s vírou, že všecky věci jsou správné
a dobré, a raduje se vždy z pravdy.“
A jestliže byly pro většinu přírodovědců tyto názory na úlohu umění při studiu přírody
provokativní, neméně kacířské byly i Ruskinovy názory, kterými se pustil do boje za očistu
umění. Kritizuje většinu tzv. starých mistrů období renesance a postrenesance za to, že se
odvrátili od přírody a své krajinomalby si vymýšleli v ateliéru, zatímco mnozí současní malíři
krajin, kteří důkladně pozorují přírodu a malují v plenéru, jsou schopni mnohem hlubších děl.
Jako první známá osoba se veřejně postavil na obhajobu hnutí anglických malířů „Prerafaelitů“,
kteří hledali inspiraci v období středověku (před italským malířem Rafaelem, který stále výrazně
ovlivňoval malbu 19. století) a chtěli do umění navrátit vážnost a reflexi základních otázek
lidského bytí. Ve stejném duchu pak Ruskin definuje základní požadavky na umění: umění lze
nazývat uměním jen tehdy, vede-li člověka k poznání krásy, ke zbožnosti a vyšším cílům.
Umělec nemůže stvořit opravdové umělecké dílo, není-li zároveň navýsost mravným člověkem...
Ruskin se stal vynikajícím znalcem italského umění a přes své provokující myšlenky (nebo
naopak i díky jim, ale hlavně díky vynikající schopnosti brilantně formulovat své neotřelé
myšlenky) se stal jedním z nejznámějších a nejuznávanějších uměleckých kritiků 19. století.
Považuji za nemožné, aby se Seton, např. při svém studiu malířství v Londýně nebo v Paříži,
s Ruskinovými knihami neseznámil. Nejen proto, že to tehdy patřilo k povinnému uměleckému
vzdělání, ale především proto, že mu musely Ruskinovy názory znít velmi blízce a mohl v jeho
knihách najít mnohé užitečné rady – Ruskin např. ve svých Moderních malířích podrobně
popisuje pohyby mraků, vzhled moře v různou denní dobu, růst stromů a na příkladech různých
autorů ukazuje dobré a špatné příklady malby přírody.
Jak jsem již napsal výše, Ruskin byl mužem činu a nestačilo mu teoreticky popsat význam
„pravého“ umění pro každého člověka, byť jeho knihy měly velký odbyt, jeho veřejné přenášky
byly hojně navštěvovány a jeho myšlenky ve společnosti široce diskutovány. Měl pocit, že
(prostým) lidem chybí schopnost chápat umění a že má-li kdo umění rozumět, musí být sám být
aspoň trochu umělcem. Proto založil a financoval vznik tzv. Dělnické koleje, kde se dělníci (ale
nejen oni, školu mohli navštěvovat lidé z nejrůznějších sociálních vrstev) po práci mohli zdarma
vzdělávat a kde Ruskin několik let vedl večerní kurzy kreslení. V době, kdy byly vyšší školy
otevřeny jen pro bohaté, to byl nevídaný sociální počin. Ruskin dokazoval, že právě dělník, který
přetváří hmotu a dává jí duši, by měl být co nejvíce umělecky vzdělán.
Toto „sestoupení mezi prostý lid“ znamenalo další předěl v jeho životě. Podobně jako
Buddha, syn panovníka, se zřekl všeho, i své rodiny, když poznal lidskou bídu, tak i Ruskin –
uznávaný spisovatel a kritik, žádaný řečník, filozof se stovkami obdivovatelů a následovníků,
bohatý člověk bez existenciálních starostí – najednou nemohl v klidu pokračovat ve své práci,
když poznal zblízka hrozné sociální poměry tehdejší společnosti a mravní úroveň masy národa:
„Moje životní poslání jest vštípiti mládeži anglické trochu zájmu o umění... je mi to však zcela
nemožno pro všechnu tu bídu, která mne obklopuje... Prostě nemohu ani malovat, ani číst, ani
minerály pozorovat, nebo vůbec něčím mně milým se zabývat...“
A tak někdy na přelomu 50. a 60. let opouští Ruskin postupně oblast umělecké kritiky,
protože cítí, že důležitější je naučit lidi správně žít a od základů změnit celou moderní
společnost. Přestává být umělcem, aby se stal sociálním reformátorem a svým způsobem
i náboženským učitelem. Pouští se do sžíravé kritiky kapitalismu a celé rodící se průmyslové
civilizace: „Žijete svoji píď času, rvete se skoro bez přestání o milý chléb, nebo když náhodou
žijete v mírové době, stavíte hnusné díry, ve kterých zacházíte hladem, souchotinami, neřestmi
způsobenými nemocemi nebo zoufalstvím.11 A tomu říkáte civilizace.“
Více než deset knih věnuje analýze ekonomických, sociálních a mravních vztahů moderní
anglické společnosti a návrhům na její reformu. Nepřeje si nějaký násilný okamžitý převrat, chce
měnit zdola, pomalu a vývojově. Navrhuje tak zásadní změny, že jejich uskutečnění bylo
nemyslitelné. I když se jiní reformátoři té i pozdější doby jeho myšlenkami inspirovali a někdy
i zaštiťovali (např. na spis Tomu poslednímu se často odvolával Gándhí či pod Ruskinovým
vlivem byla založena britská Labour Party), jen omezený okruh lidí byl ochoten podpořit
Ruskinův plán jako celek. Zastavení industrializace země, rozdělení půdy chudým, návrat
k prostému rolnicko-řemeslnickému životu (Ruskin velmi zdůrazňoval význam manuální práce)
či svěření mimořádné moci do rukou (byť duchovní) aristokracie zavánělo příliš feudalismem
a v rodící se demokracii (jak aspoň většina lidí věřila) nemělo nejmenší šanci.
Ruskin se prohlásil za socialistu a po smrti svého otce rozdal obrovský rodinný majetek
školám, chudým a na podporu různých sociálních a hospodářských projektů, které měly dokázat
životnost jeho teorií. Nikdy se však neztotožnil ani s marxisty, ani s utopickými socialisty, zůstal
vždy sám sebou – křesťanským socialistou. I když do těch snah vložil ohromné úsilí a přišel
skoro o celý majetek (také díky různým nepoctivcům, kteří se na něho nalepili), praktický dopad
byl minimální. Přepracovanost a pocity beznaděje byly jednou z příčin, proč se začal stahovat
z veřejného života, zvláště když se u něho začala objevovat nervová porucha – občas míval
záchvaty nervového zhroucení, kdy téměř nekomunikoval. Nemohly ho uspokojit dílčí úspěchy
jeho snah, např. na poli ochrany přírody a historických památek, když společnost jako celek se
neměnila.
Lze se domnívat, že posledních 20 let Ruskinova života, kdy se převážně zdržoval ve svém
novém sídle Brantwood u jezera Coniston v Lake District, má mnohé společné rysy už ne se
Setonem, ale s Milošem Seifertem: dřívější krach manželství, bolestínské nálady, obviňování
okolního světa ze zkaženosti a neporozumění jeho velkým ideálům a konečně i nervové
onemocnění. Seifertovi také imponovalo, jak razantně se Ruskin rozešel s církvemi, ale respektoval
jeho mimořádnou křesťanskou zbožnost. Ruskin tvrdil, že náboženství člověk potřebuje a že bez
něho nelze budovat žádnou lidskou společnost. Vztah k Bohu je mu však přísně individuální
záležitost, a proto byl v tomto ohledu velice liberální. S tím souviselo i jeho chápání svobody
člověka: „Býti svoboden, to znamená nejprve ovládati své vášně a potom, když jsi si vědom, že
vlastní tvé chování je správné, vytrvati v něm ke všem i proti všem, proti veřejnému mínění, proti
bolesti, proti radosti. Pohrdati míněním davu, hrozbou protivníků, pokušením ďábla, takový jest
u všech národů smysl slova: býti svoboden, a jediná podmínka, abychom získali tuto svobodu,
jest naznačena v jednom verši Žalmů: ,Budu kráčeti svobodou, poněvadž jsem sledoval Tvoje
příkazy““.
Tyto myšlenky ovlivnily nejen Seiferta (a přes něho i česko-slovenský woodcraft), ale,
domnívám se, i Setona. Jedno z nejznámějších Ruskinových umělecko-filozofických děl se jmenuje
Sedm světel architektury. Na příkladu architektury zde autor ukazuje zásady, kterými se má řídit
umění i život. Těchto sedm zásad má být: Pravda, Krása, Paměť, Práce12, Poslušnost, Síla
a Oběť. Nepřipomíná to nápadně Setonův čtyřnásobný zákon?
John Ruskin byl všestranná osobnost, který zanechal výraznou stopu v mnoha oblastech,
kterým se věnoval. Jeden z jeho mnoha odkazů současnému světu může znít třeba takto: „Umění
není nic bez vědy, věda bez umění, člověk není nic bez přírody, příroda nic bez člověka.“
8 Míněno v dnešním obvyklém smyslu – že měl neuvěřitelně široký záběr svých zájmů, znalostí i činností. Jinak Ruskin sám
považoval období renesance za falešné a úpadkové a mnohem víc si cenil např. gotiky.
9 Všechny přímé citáty z Ruskinova díla jsou převzaty z knihy M. Seiferta John Ruskin, apoštol pravdy a krásy (2. vydání;
nakl. J. Svoboda, Praha 1937).
10 Bylo to v období, kdy se Ruskin vnitřně rozcházel s církví, ve které byl vychován, a dospěl k přesvědčení, že světit neděli
– Boží den – lze stejně dobře, ne-li lépe v přírodě než v kostele. Vzpomeňte přitom na Setona a jeho zpověď v Duchu lesů,
jak probíhaly jeho dětské neděle: modlitby, nedělní škola a kostel; zatímco pomyšlení na cokoli nenáboženského (lidského)
bylo podle faráře projevem zlého ďábla. Seton to komentuje slovy: „...Já jsem nevěřil, že každá prostá přirozená věc, kterou
jsem potřeboval dělati, byla špatná; já jsem neměl rád den Sabbathu, jenž byl učiněn strašným pekelným ohněm citátů a kázání.
Neviděl jsem nic nesprávného v tom, když jsem šel dívati se na ptáčky a květiny o Sabbathu, o nic víc než jiný den...“
A vzpomeňme si také na Miloše Seiferta, který jako profesor berounského gymnázia přicházel v neděli do kostela
demonstrativně v zeleném oděvu a s holí v ruce, protože přímo z kostela vyrážel do přírody – což byla tehdy, v období před
první světovou válkou a během ní, věc neslýchaně pobuřující.
11 Vzpomínáte na Setonův výrok, že polovina našich nemocí je (má příčinu) v našich domech a polovina v našich myslích?
12 Pozn. FK: V originále „Life“ (život), ale protože jsem tuto knihu nečetl, spoléhám v tomto případě na překlad M. Seiferta,
že lépe vystihuje smysl tohoto světla.