Ve stopách severoamerických indiánů:
Kořeny českého environmentalismu ve woodcraftu
Petr Jehlička
Neznám palčivější otázky na světě, než je otázka ochrany přírody. Proti ní všechny otázky
politické, sociální, vědecké i náboženské mizejí jako stín, neboť bez divoké přírody zachvátí všechny
lidské snahy a všechen lidský pokrok choroba pýchy a rozkladu, osudné lidskému pokolení.
Miloš Seifert, Zachování Iowy, 1926
Cílem tohoto příspěvku je uvést několik argumentů na podporu hypotézy, že myšlenková
orientace a praktická náplň českého environmentalismu v posledním půlstoletí – důraz na
skromný životní styl, dobrovolnou brigádnickou činnost na pomoc přírodě, pobyt a výchovu
v přírodě, práci s mládeží, ale také na solidní přírodovědecký základ a prozumění – je dědictvím
woodcraftu v pojetí Miloše Seiferta.
Přibližně před deseti lety se při mém výzkumu historie českého environmentálního hnutí
začaly stále zřetelněji rýsovat indicie, že pro vysvětlení jeho základní ideové orientace a hlavních
forem aktivit je třeba sledovat stopu, která vede do poměrně vzdálené historie. Při dotazech na
osobní historii aktivistů, jejich formativní vlivy a motivaci pro tuto činnost se opakovaly odkazy
na tradici pobytu v přírodě, na dobrodružnou literaturu ze severoamerického prostředí, na
skromný životní styl a na inspirativní vztah indiánů k přírodě. Respondenti sice nebyli schopni
identifikovat nějaký společný základ jimi zmiňovaných podnětů a vlivů, bylo ale evidentní, že
tyto konkrétní vlivy vycházejí z nějakého ucelenějšího myšlenkového systému ukrytého
v minulosti. Zlom v pátrání přišel při četbě knižního rozhovoru se zřejmě nejvýznamnějším
představitelem angažovaných ekologů-přírodovědců 70. a 80. let – Bedřichem Moldanem. Ten
na otázku, jak přišel ke svým přírodymilovným postojům, odpověděl:
“Když mi bylo čtrnáct nebo patnáct let, stal jsem se v Děčíně členem vynikajícího
woodcrafterského kmene. [...] Chodili jsme do přírody a tábořili pod vedením osvíceného
lesníka Klena. To byl člověk nesmírně pevných zásad a naprosto jasných principů, které
vycházejí ze Seatona (sic!) a woodcrafterských idejí a zahrnují až extrémní skromnost
a schopnost vyjít s málem. Když jsme chodili do přírody, vždycky jsme se snažili být
maximálně soběstační a nesměli jsme po sobě zanechat jakékoli stopy...“ (Papoušek, 2000).
V následujících rozhovorech s aktivisty, v nichž jsem se na téma woodcraftu cíleně soustředil, vazba
českého environmentálního hnutí na woodcraft vyvstávala stale zřetelněji, a to jak u aktivistů
předlistopadových, tak polistopadových. Ze starší generace se k Setonovi, indiánské inspiraci, woodcraftu
a k přímé znalosti přírody hlásili, mimo jinými, zakladatel a vedoucí osobnost první moderní (poválečné)
ochranářské organizace (nejprve, od roku 1958 Sboru ochrany přírody při Společnosti Národního muzea,
mezi lety 1969 a 1979 pak transformovaného do samostatné organizace Tis) Otakar Leiský, význačná
osobnost Tisu a Českého svazu ochrany přírody, propagátor ekumenického skautingu a ekologický
novinář Ivan Makásek a jeden ze zakladatelů Hnutí Brontosaurus a profesionální ochránce přírody Václav
Petříček. Z polistopadových aktivistů to byli např. spoluzakladatel Hnutí Duha a novinář Jakub Patočka
a druhá ředitelka Greenpeace Česká republika Hana Pernicová.
Pro přijetí Setonova výchovného programu vycházejícího z idealizované postavy indiána byly
v české společnosti počátkem 20. století vhodné podmínky. Glorifikaci severoamerických indiánů
a solidaritu s nimi lze v české společnosti vystopovat zhruba do poloviny 19. století. Kniha Poslední
Mohykán byla do češtiny přeložena již v roce 1852. Kožíšek (2008) připomíná, jak, inspirován touto
knihou, si český národní malíř Mikoláš Aleš hrál v dětství s bratrem na indiány a v dospělosti vytvořil
cyklus obrazů s indiánskou tématikou. J.V. Sládek popisoval utrpení indiánů, se kterým se setkal
během svého pobytu v USA, ve své básnické tvorbě i v novinových článcích. V roce 1888 vyšel první
český překlad knihy Karla Maye. Jeho dobrodužné knihy odehrávající se v prostředí Divokého západu
napsané v duchu žánru “vznešeného divocha” se staly v českém prostředí nesmírně populární po celé
následující století. Není tedy překvapivé, že Setonův woodcraft, jenž v sobě propojoval výchovný
program inspirovaný teorií rekapitulace, soubor praktických dovedností nutných pro přežití v divočině
– tedy woodcraft v původním americkém slova smyslu, a indiánské rituály a indiána jako vzor vhodný
k následování, byl pro mnoho lidí v českých zemích velmi atraktivní.
O zprostředkování Setonových myšlenek českému publiku se zasloužil gymnaziální učitel Miloš
Seifert. Pro hypotézu zformulovanou v úvodu tohoto příspěvku je klíčové, že Seifert Setonův výchovný
program nejen přetlumočil a tvůrčím způsobem upravil na české podmínky, ale hlavně jej posunul do
nové roviny. Jako učitel biologie byl Seifert také velmi zaníceným ochráncem přírody. Seifertova role
jako průkopníka české ochrany přírody a jeho zásadní vliv na celkové pojetí ochrany přírody v české
společnosti jsou, až na výjimky (Makásek, 1991; Kožíšek, 2010), přehlížena jak historiky českého
woodcraftu, tak historiky i praktiky ochrany přírody. Příznačné je, že ačkoliv řada vedoucích představitelů
českého environmentálního hnutí v posledních 30 letech odkazuje na woodcraft jako silný zdroj inspirace,
přímo na Seiferta se neodvolává nikdo. Seifert sám si na woodcraftu cenil především jeho ochránářského
potenciálu: „Ačkoliv je woodcraft současně též hnutím pacifistickým, abstinentním, náboženským atd., je
především hnutím za ochranu přírody“ (Seifert, 1925).
Seifert zdůrazňoval význam táboření se skromnými prostředky a důležitost manuální práce - jako
vysazování stromů a rozvěšování ptačích budek - jako aktivit, které přispívají k rozvoji pozitivních
postojů k přírodě. Odvolávaje se na americké vzory, Seifert také propagoval přímou účast lidí na
ochranářských projektech prostřednictvím vytváření ochranářských spolků, jež by se zapojovaly do
dobrovolné brigádnické činnost. (Seifert, 1926). Seifert viděl přírodu jako ideální místo pro budování
charakteru a výchovu člověka: „Je třeba naši městskou mládež, tolik blaseovanou, odvésti do přírody,
ale ne aby se tam kuchařilo, stavěly stany a znepokojovali obyvatelé, ale aby se naučili hoši dívat,
přemýšlet a milovat její krásy a záhady. Ne přírodu považovat za dekoraci a kulisy lidských zábav, ale
za předmět studia a přemýšlení a sebe za jedinou složku, nepodstatnou“ (Seifert, 1920).
Seifert usiloval o šíření svého pojetí ochrany přírody také v profesionálních ochranářských
kruzích a to zejména prostřednictvím oficiálního časopisu Svazu okrašlovacích spolků Krása
našeho domova. V průběhu 20. a 30. let se zaměření tohoto časopisu změnilo – z periodika
věnujícího se amatérské činnosti místních okrašlovacích spolků se stal „platformou oficiální
a vědecky zaměřené ochrany přírody v Československu“ (Librová, 1986). Šéfredaktorem Krásy
našeho domova byl zakladatel české vědecké ochrany přírody Jan Svatopluk Procházka, kterého
Seifert roku 1925 získal pro funkci předsedy Ligy pro výchovu přírodou – Moudrost lesa.
Zdá se, že Seifert s Procházkou tak ve 20. letech zahájili dlouhodobý trend charakterizující
nemalou část české vědecké ekologické obce. Od té doby řada českých ekologů-přírodovědců
dokázala sladit svou profesní činnost založenou na vědecké a technické racionalitě s romantikou
woodcraftu a s duchovními a kulturními myšlenkami vyzdvihujícími hodnotu výchovy jednotlivce
prostřednictvím přímé zkušenosti s přírodou.
Literatura:
Kožíšek, F. (2008):
Jihočeský indián Mikoláš Aleš. Drn, ročník 15, číslo 1, s. 7-8.
Kožíšek, F. (2010):
Nejsnílkovatější snílek. Gymnasion, 22. března 2010, dostupné na
http://www.gymnasion.org/archive/article/nejsnilkovatesji-snilek-0
Librová, Hana. (1986):
Počátky ochrany přírody jako zájmové činnosti. Sborník prací filozofické fakulty Brněnské university, svazek. 30, s. 43-54.
Makásek, I. (1991):
Ahimsa. In Setkání s Woowotannou. Sborník vzpomínek a vyznání pamětníků prof. Miloše Seiferta k 50. výročí jeho úmrtí. Praha: Liga lesní moudrosti, s. 23-27.
Papoušek, J. (2000):
Hovory o ekologii. Cesty k trvale udržitelnému Česku. Praha: Portál.
Seifert, M. (1920):
Přírodou a životem k čistému lidství: příručka českých junáků. Praha: Dědictví Komenského.
Seifert, M. (1925):
Woodcraft a ochrana přírody. Krása našeho domova, ročník XVII, číslo 3, s. 45-46.
Seifert, M. (1926):
Zachování Iowy. Krása našeho domova, ročník XVIII,číslo 3, s. 36-39.
Petr Jehlička, Katedra geografie,
The Open University, Milton Keynes, Velká Británie